V zadnjih tednih je v javnosti veliko razburjenja povzročil predlog Evropske komisije o novih pravilih pri izdaji vozniških dovoljenj.

Evropska komisija je namreč v svojem prizadevanju za doseganje cilja brez smrtnih žrtev na cestah EU do leta 2050 predlagala številne spremembe na področju vozniških dovoljenj.

Kljub dobrim namenom Komisije so nekateri predlogi, predvsem s strani zelenih, pomanjkljivi ali celo diskriminatorni. Odmevnejša ukrepa sta recimo uvedba sistema kazenskega točkovanja po celotni EU in nova kategorija B+ za vozila, težja od 1,8 ton. Ta predlog bi v kategorijo B+ uvrstil večje modele avtomobilov, zlasti nekatere večje kombije in terenska vozila, npr. BMW X5 in Audi Q7. Prav tako bi morali biti prosilci za pridobitev B+ kategorije starejši od 21 let in imeti izpit za B kategorijo že vsaj 2 leti. Vprašljiva pa je tudi potreba po strožjih pravilih za nove voznike in izdaja vozniškega dovoljena samo v elektronski obliki (na mobilnem telefonu).

Še posebej problematičen je predlog o spremenljivih hitrostnih omejitvah glede na kategorijo vozniškega dovoljenja. Ta bi lahko povzročil zmedo in neenotnost na cestah, kar je v nasprotju z željami po večji varnosti. Prav tako je v načrtih zvišanje starostne omejitve za pridobitev izpita za kategorijo A1, ki vključuje motorna kolesa.

Podan je bil celo predlog, da bi vozniška dovoljenja ostala veljavna največ 10 let, zdravniški pregled pa obvezen za vse, ki opravljajo vozniški izpit ali obnavljajo vozniško dovoljenje.

Ključnega pomena je, da se pri načrtovanju novih omejitev posebno pozornost nameni tudi finančnim posledicam ter stroškom pridobitve vozniškega dovoljenja. Za marsikaterega posameznika je opravljanje izpita namreč težek finančni zalogaj, še posebej pa to velja za mlajše voznike.

Skupina ELS je igrala ključno vlogo pri iskanju boljših rešitev za prebivalce EU. Uspešno so se zavzeli za odpravo predloga o kategoriji B+, za odstranitev večine predlaganih hitrostnih omejitev in za sprejetje minimalnih starostnih zahtev za opravljanje izpita. Poleg tega so podprli razširitev kategorije B na reševalna vozila in avtodome ter zagotovili, da bodo vozniška dovoljenja še naprej izdajana tako v digitalni kot fizični obliki, s čimer smo preprečili, da bi bil del starejši populacije prikrajšan.

Čeprav priznavamo pomen varnosti na cestah, je bistveno, da so predlogi uravnoteženi in realistični. Skupina ELS je odigrala ključno vlogo pri zagotavljanju, da nova pravila ne bodo dodatno obremenila voznikov.

Predlog je trenutno v pogajanjih na Odboru za transport, Evropskega parlament pa bo o novi zakonodaji glasoval na enem od plenarnih zasedanj naslednje leto.

Spletno uredništvo
Vir: evropska poslanka Romana Tomc