V nedeljo se bomo na referendumu odločali o usodi zakona o drugem tiru, ki ga je vlada pripravila kot podlago za izvedbo projekta. Danes se izteka referendumska kampanija. Če lahko verjamemo anketam, bo o razpletu referenduma ključno vplivala udeležba.
Vprašanje ni, drugi tir da ali ne, saj se praktično vsi strinjajo, da je potreben. Pojavljajo se različni pogledi na ceno, finančno konstrukcijo, sodelovanje tujcev… Pobudniki referenduma so prepričani, da bo drugi tir novi Teš 6, vlada in zagovorniki zakona pa jim očitajo onemogočanje razvoja Slovenije.
Vlada se je projekta lotila s pripravo posebnega zakona, na katerega so se burno odzvali v opoziciji, delu stroke ter v delu civilne družbe. Sporen se jim je zdel že postopek sprejemanja zakona, saj je bil ta v javni razpravi le nekaj dni. Da je bilo časa za podajanje pripomb zelo malo, je izpostavilo tudi več pristojnih institucij, med drugim računsko sodišče in protikorupcijska komisija. Zakon so poskušali z vetom ustaviti državni svetniki, a so poslanci predlog vlade potrdili z absolutno večino.
Mnogi se sprašujejo, zakaj v svojih poštnih nabiralnikih še niso prejeli uradnega vabila Državne volilne komisije (DVK). Pobudnik referenduma Vili Kovačič je pojasnil, da gre za hudo kršitev, ki vpliva na udeležbo. Referendum ima namreč zavrnilni kvorum. Za padec referenduma mora glasovati vsaj 340 tisoč volivcev in od teh jih mora biti več kot polovica proti. Kot so zapisali v Financah, se ob tem porajajo sumi, da DVK namerno ni poslala vseh vabil za udeležbo na nedeljskem referendumu. Dušan Vučko, šef DVK pojasnjuje, da za glasovanje obvestila sploh ne potrebujemo. Da lahko volivec izrazi svojo voljo, se mora na volišču izkazati z veljavnim osebnim dokumentom s fotografijo. To je edina zakonska obveznost. Obvestila o referendumu ni potrebno prinesti na volišče.
V oči bode več spornih točk vladnega projekta, ki so jih izpostavili pobudniki referenduma. Nejasna je finančna konstrukcija, saj vlada ni razkrila cene projekta. Sporna je tudi trasa. Vili Kovačič je prepričan, da je ta zgrešena, predvsem se mu zdi nesmiseln zavoj proti Trstu, ki ga ocenjuje za slepo črevo. Meni, da se da drugi tri zgraditi ceneje, hitreje in z manj škode za okolje.
V taboru podpornikov zakona ves čas izpostavljajo, da je bila trasa drugega tira sprejeta leta 2005 in je že tedaj imela ovinek ob meji z Italijo. V vladi, ki koncesijo podeljuje družbi 2TDK, pojasnjujejo, da bodo na ta način razbremenjeni davkoplačevalci, saj naj bi projekt plačali zlasti tisti, ki bodo imeli od njega tudi največ koristi, uporabniki infrastrukture. Podjetje 2TDK je bilo, po mnenju vlade, potrebno ustanoviti zaradi pridobitve dodatnih evropskih sredstev, saj so nekateri instrumenti v okviru finančnih shem EU zasnovani tako, da stimulirajo investicije, pri katerih sodelujejo investitorji, ki so subjekti zasebnega prava. A zakaj potem takšna naglica? Ali ne bi bilo bolje strniti moči in pripraviti najboljši projekt, ki bo transparenten ter najugodnejši za vse Slovenke in Slovence. Naj o tem odloča stroka in ne politika…
Uredništvo