Slovenija se poslavlja od izjemne filmske in gledališke ustvarjalke Marte Frelih, ki je umrla v minulih dneh v starosti 58 let. Njena kariera, prepletena z različnimi vlogami v filmski in gledališki industriji, je pustila neizbrisen pečat, ne le v Sloveniji, temveč tudi v tujini. Frelih je delovala kot kostumografka in scenografka ter sodelovala pri številnih projektih, od opernih in gledaliških predstav do kabaretov in baletov. Prav tako je bila avtorica več fotografskih in kostumografskih razstav.
Marta Frelih je luč sveta ugledala 25. oktobra 1967 v Mariboru. Njeno izobraževanje je bilo raznoliko in bogato; leta 1992 je diplomirala iz kostumografije in modnega oblikovanja na Neue Kunstschule v Zürichu. Dve leti kasneje je svojo izobrazbo nadaljevala na Pedagoški fakulteti v Mariboru, nato pa leta 2002 magistrirala na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo. Njena akademska pot se je leta 2007 zaključila z doktoratom iz humanističnih znanosti, kostumografije in umetnosti na Fakulteti za humanistične študije v Kölnu.
Frelihova je že med študijem na akademiji posnela svoj prvi dokumentarno-igrani film Ivana Kobilca – Portret slikarke. Film iz leta 2008 je odražal njeno sposobnost združevanja raziskovalnega dela z umetniško produkcijo. Scenarij in režija sta bila njeno delo, prav tako je sama zasnovala kostume in scenografijo za igrane prizore. Film je bil premierno prikazan na prvem programu RTV Slovenija ter na mednarodnih festivalih, kot sta Prix Italia in Festival slovenskega filma v Portorožu, kjer je prejel nominacijo za viktorja.
Leta 2009 je ustvarila celovečerni dokumentarno-igrani film Alma M. Karlin, samotno potovanje, ki ji je na Festivalu slovenskega filma prinesel vesno za najboljšo kostumografijo. Poleg tega je prejela tudi posebno priznanje za najboljši dokumentarni film. Istega leta je v Indiji spontano nastal polurni potopisni film Indija, dežela Gujarat, za katerega je poskrbela za režijo in scenarij.
Njen vstop na področje operne režije se je zgodil leta 2015 s pravljično opero Obuti maček Cesarja Cuia, kjer je ustvarila scensko in kostumsko podobo. Med njenimi kasnejšimi deli izstopa celovečerni dokumentarno-igrani film Ita Rina: Filmska zvezda, ki je zavrnila Hollywood iz leta 2016. Leta 2020 je ponovno uporabila dokumentarno-igrano formo v filmu Lebdenje, ki raziskuje življenje slovenske koreografinje Rut Vavpotič.
Frelihova je kot kostumografka in scenografka sodelovala z opernimi hišami v Sloveniji, Nemčiji, Avstriji, Švici in Franciji, kar dodatno potrjuje njen mednarodni ugled in vpliv.
Spletno uredništvo




































