Dars prenavlja cestišče hitre ceste skozi Vipavsko dolino, hkrati bodo postavljene tudi protivetrne zaščite. Obenem pa državna družba za ceste na pokritem vkopu Vipavski Križ gradi še sončno elektrarno.
Skladno z zahtevami Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE) je strategija družbe DARS, da v prihodnjih letih postane čim bolj energetsko samozadostna, poleg tega pa zmanjša emisije toplogrednih plinov v ozračje.
V ta namen je družba pristopila k postavitvi sončnih elektrarn v več fazah. Elektrarna na pokritem vkopu Vipavski Križ je del prve faze postavitve sončnih elektrarn, namenjena je pa predvsem lastni rabi pokritega vkopa. Elektrarno v celoti financira DARS, izvajalec pa je podjetje ESOTECH. Gradnja poteka v skladu s projektom za izvedbo in veljavno zakonodajo. Po časovnem planu bo postavitev elektrarne končana do konca letošnjega leta, ko bo predvidoma tudi priključena na omrežje. Eden od razlogov postavitve sončnih elektrarn je ravno zmanjšanje vpliva proizvodnje električne energije na okolje.
DARS je razmeroma velik potrošnik električne energije, zato bo tudi prispevek k razogličenju znaten.
Na Darsu so o projektu zapisali:
Družba DARS bo predvidoma v drugi polovici novembra 2024 pričela z obsežnimi deli na hitri cesti H4 Razdrto–Vipava–Ajdovščina, ki bodo vključevala izvedbo dodatnih protivetrnih ograj, preplastitev in obnovo vozišča, izvedbo dodatne pilotne stene ter prestavitev ležišč viadukta Rebernice v izhodiščno lego. Dela bodo potekala v več fazah do konca leta 2026 in bodo zajemala odseke med Razdrtim, Vipavo, Ajdovščino in pokritim vkopom Vipavski Križ.
V tem času bo izmenično zaprto smerno vozišče hitre ceste. Promet proti Razdrtemu bo ves čas potekal po hitri cesti nemoteno po obeh prometnih pasovih. Promet proti Vipavi bo za osebna vozila in lokalni tovorni promet preusmerjen na vzporedno regionalno cesto Razdrto–Vipava. Ves tranzitni tovorni promet bo preusmerjen na mejni prehod Fernetiči.
V okviru pripravljalnih del bo od 4. do 17. novembra 2024 na odseku hitre ceste Razdrto–Vipava proti Novi Gorici zaprt vozni pas, promet bo v dolžini približno 2 do 4 km (dolžina se bo prilagajala potrebam izvedbe del) potekal samo po prehitevalnem pasu zaradi prestavitve komunalnih vodov.
Prometna ureditev, ki v času izvajanja glavnih del predvideva popolno zaporo smernega vozišča hitre ceste proti Razdrtemu, je bila sprejeta ob sodelovanju družbe DARS z lokalnimi skupnostmi na podlagi pobude, ki sta jo podali občini Vipava in Ajdovščina ob podpori občine Postojna. Tudi policija in reševalne službe so bile mnenja, da bi dvosmerni promet po polovici hitre ceste prek Rebernic oteževal izvedbo intervencij in reševanja v času morebitnih izrednih dogodkov. Hitro cesta iz smeri Nove Gorice se namreč vije po pobočju Nanosa in se dviga v klančino, kar dodatno povečuje tveganje. Tovrstna začasna prometna ureditev je zaradi del izjema in ni predvidena za uporabo pri drugih obnovah.
Družba DARS je ob pripravi na izvajanje del na hitri cesti čez Rebernice uskladila prometno ureditev z lokalno skupnostjo ter interventnimi službami. Na nedavnem sestanku so predstavili ukrepe za izboljšanje prometne varnosti med zaporami, pri čemer so policija in reševalne službe opozorile na pomembnost ustrezne ureditve dostopov za intervencijske ekipe. Lokalna skupnost je predlagala, da se v času del smerno vozišče proti Razdrtemu zapre za promet, kar je bilo soglasno sprejeto. Udeleženci so se dogovorili o potrebni pozornosti na prometno varnost ter doslednem upoštevanju novih omejitev in prepovedi tranzitnega prometa za tovorna vozila (obvoz bo voden prek Fernetičev).
V letu 2023 je povprečni dnevni promet na odseku vipavske hitre ceste H4 med Razdrtim in Vipavo znašal približno 20.000 vozil, od tega 4.400 tovornih. Na odseku primorske avtoceste A1 med Postojno in Razdrtim pa je dnevni promet dosegel okoli 50.000 vozil, od tega 9.500 tovornih.
Kot je znano, se je na območju trase hitre ceste H4 Razdrto–pokriti vkop Vipavski Križ pojavila potreba po izvedbi več ukrepov. DARS je zato v razpis za izbiro izvajalca poleg protivetrnih ograj vključil tudi načrtovano preplastitev hitre ceste preko Rebrnic ter še druge predvidene ukrepe, tako da bi v okviru zapore posameznega smernega vozišča lahko opravili čim več del hkrati.
Razpis obsega dva sklopa del. Prvi sklop zajema dodatne protivetrne ukrepe ter preplastitev skoraj 6 kilometrov vozišča med Razdrtim in Vipavo, kot tudi izgradnjo pilotne stene Rebrnice. DARS je za prvi sklop sklenil pogodbo s konzorcijem Kolektor CPG d. o. o. in Petrič d. o. o., skupna vrednost pogodbe pa znaša 30.194.927,27 EUR brez DDV. Predviden čas izvedbe del znaša 58 tednov.
Drugi sklop del vključuje dodatne protivetrne ukrepe, preplastitev preostalih 4 kilometrov vozišča med Razdrtim in Vipavo ter obnovo voziščne konstrukcije med Vipavo in Ajdovščino. Čas izvedbe za drugi sklop znaša 63 tednov, postopek javnega naročila pa še ni zaključen.
V okviru prvega sklopa del bo ob obeh smernih voziščih izvedenih skupno 10.482 m protivetrnih ukrepov, v okviru drugega sklopa pa 6.071 m.
Večina 16 km dolgega odseka hitre ceste med Razdrtim in Vipavo je bila zgrajena in odprta za pomet v letu 2009, in sicer 10-kilometrski odsek po pobočju Nanosa. Preostali del pa v obdobju 2000–2003. Hitra cesta med Vipavo in Vipavskim Križem (oz. Selom) je bila zgrajena leta 1999. Odseki, ki se bodo obnavljali, od zgraditve niso bili deležni obsežnejših obnov.
K večji varnosti in pretočnosti prometa ob postavljeni delovni zapori lahko prispevajo tudi vozniki, in sicer z upoštevanjem prometnih predpisov in prometne signalizacije, pravilno razvrstitvijo pred zaporo ter strpnostjo v primeru zastoja. Prekratka varnostna razdalja, nepotrebno prehitevanje in menjava prometnih pasov pred zaporo lahko hitro privedejo do nesreče in posledično daljših zastojev.
Spletno uredništvo